نظریه رشد شناختی آنچه را توضیح میدهد که ما در مورد آموزش مناسب به لحاظ رشد میشناسیم. چندین مسئله در رابطه با ارزیابی شناخت وجود دارد: آیا جوانان سؤال پرسیده شده را فهمیده است؟ آیا میتوانند جواب را به طور واضح منتقل کنند؟ آیا سعی در دادن پاسخهایی مناسب به لحاظ اجتماعی دارند؟ فرهنگ نیز میتواند بر شناخت اثرگذار باشد. اغلب، مفاهیم از یک سطح کلاسی به سطح دیگر ساخته میشود. برای مثال، در کلاس سوم دبستان، جوانان یاد میگیرند غذایی که با گندم خالص درست میشود چه نوع غذایی است و در کلاس چهارم دبستان، از برچسبهای غذایی برای تعیین این موضوع استفاده میکنند که در چه نوع غذایی از گندم خالص استفاده میشود. سؤالات در طی دروس به آموزگاران در سنجش این موضوع کمک میکند که تا چه اندازه خوب جوانان این مواد را میشناسند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نظریه رشد شناختی شامل سه مرحله پیش عملیاتی (سنین ۲ تا ۶ یا ۷ سالگی)، عملیات عینی (سنین ۶ یا ۷ تا ۱۱ یا ۱۲ سالگی) و عملیات رسمی (سنین ۱۱ یا ۱۲ سالگی و بزرگتر) میباشد که ویژگیها و پیامدهای آموزش تغذیهای هر مرحله در جداول ۲-۲ تا ۲-۴ نشان داده شده است (کانتنتو[۲۹]، ۱۹۸۱؛ ناتاپوف[۳۰]، ۱۹۸۲).
جدول ۲-۲: مرحله پیش عملیاتی
پیامدها برای آموزش تغذیه
ویژگیها
ممکن نیست هم سالم و ناسالم باشیم. برای مثال وقتی گلو درد هستیم، مریض هستیم.
مشکل در تمرکز بر روی کلیات و جزئیات به طور همزمان
اقلام قابل ویرایش غذاها هستند، مشکل در
درک نخودها به عنوان سبزیجات، طبقه بندی غذاها در گروههایی مانند صبحانه
داشتن مشکل با طبقه بندیها
برای مثال، شاید بگوییم«خوردن سبزیجات مختلفی مانند نخود، هویج، وکلم ایتالیایی روش خوبی برای خوردن است» اما آنها «خوردن نخود برای سلامتی خوب است» را بشنوند
توجه به یک جنبه پیام در یک زمان بخصوص
برای مثال نمیتوانند عبارت «اگر پرخوری کنم چاق میشوم» را
به «اگر پرخوری نکنم چاق نمیشوم» تغییر دهند
نمیتواند تجربه را «معکوس» کند
برای مثال، امروز میدانم که تندرست هستم
زیرا امروز در مدرسهام
عدم توجه به علت و معلول
برای مثال ممکن است بگویند که سبزیجات برای شما خوب است
اما نتوانند نام سبزیجات را و یا علت خوب بودن آن ها را ببرند
تکرار واژهها و گروه واژهها بدون درک معنای آنها
برای مثال، گوارش
و یا چگونگی تأثیر غذاها بر بدنشان را درک نکنند
مشکل در تشخیص تغییرات
جدول ۲-۳: مرحله عملیات عینی