پژوهشهای توصیفی که داده ها را بگونه ای معنا دار ارائه می کنند، در موارد زیر سودمند هستند:
شناخت ویژگیهای یک گروه در موقعیت مورد مطالعه
کمک به تفکر نظام گرا درباره یک وضعیت
ارائه دیدگاههایی مبنی بر ضرورت بررسی و پژوهش بیشتر
کمک به اخذ تصمیم های خاص.( سکاران، ۱۳۸۱: ۱۲۴)
همانطور که قبلاً اشاره شد یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی تحقیق همبستگی است. تحقیقات همبستگی، شامل کلیه تحقیقاتی است که در آنها سعی میشود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی، کشف و یا تعیین شود. هدف روش تحقیق همبستگی مطالعه حدود تغییر است. (دلاور، ۱۳۸۰: ۱۹۹).
هدف تحقیق همبستگی عبارت است،از درک الگوهای پیچیده رفتاری از طریق مطالعه همبستگی بین این الگوها و متغیرهایی که فرض میشود بین آنها رابطه وجود دارد. این روش علیالخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه متغیرهایی باشد که در مورد آنها تحقیقاتی انجام نشده است. (دلاور، ۱۳۸۰: ۲۰۳) تحقیقات همبستگی برحسب هدف به سه دسته تقسیم میشود :
مطالعه همبستگی دو متغیری
تحلیل رگرسیون[۵۶]
تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس
در مطالعات همبستگی دو متغیری، هدف بررسی رابطه دو به دو متغیرهای موجود در تحقیق است. در تحلیل رگرسیون هدف پیشبینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته (ملاک) با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل (پیشبینی) است. در بعضی از بررسیها از مجموعه همبستگیهای دو متغیری، متغیرهای مورد بررسی در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس استفاده میشود. از جمله تحقیقاتی که در آنها ماتریس همبستگی یا کوواریانس تحلیل میشود، تحلیل عاملی[۵۷] و مدل معادلات ساختاری[۵۸] است (بازرگان، سرمد، حجازی، ۱۳۸۰: ۹۱).
۳-۳- روش تحقیق
تحقیق حاضر از آنجایی که هدفش بررسی و شناسایی رابطه سرمایه فکری با عملکرد سازمانی است از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی می باشد.
۳-۴- متغیرهای تحقیق
در یک تحقیق برای پاسخ دادن به سئوالهای تحقیق و یا آزمون فرضیهها، تشخیص متغیرها امر ضروری است. در این تحقیق دو نوع متغیر در نظر گرفته شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در مدل تحلیلی تحقیق متغیرهای سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری به عنوان متغیر مستقل و عملکرد سازمانی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
۳-۵- روش های جمع آوری اطلاعات
مهمترین روشهای گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
مطالعات کتابخانهای:
- در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانهای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات[۵۹] استفاده شده است.
۲) تحقیقات میدانی: در این قسمت به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است.
پرسشنامه مذکور شامل دو بخش عمده میباشد:
۱) نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری دادهها به وسیلهی پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخدهنده در عرضهی دادههای مورد نیاز بیان شده است. برای این منظور از با ارزش بودن دادههای حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند.
۲) سوالهای (گویهها) پرسشنامه:
پرسشنامه شامل ۴۰ سوال است. در طراحی سوالها سعی گردیده که سوالات پرسشنامه قابل فهم باشد. همه سوالات به صورت مثبت طراحی شده است و برای طراحی این بخش از طیف پنجگزینهای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایجترین مقایسهای اندازهگیری به شمار میرود. شکل کلی و امتیازبندی این طیف برای سوالات مثبت به صورت ذیل میباشد:
شکل کلی | کاملاً موافقم | موافقم | نظری ندارم | مخالفم | کاملاً مخالفم |
امتیازبندی | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |