-
- برطرف کردن اختلافات بطور منصفانه و مناسب
-
-
-
- فراهم کردن آزادی برای کارکنان در انجام کار خود، همراه با ارائه مسیرها، ابزارها و اطلاعات روشن
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- فراهم کردن بازخوردهی جامع و مستقیم در مورد عملکرد
-
- حمایت و اعتماد
-
- احترام به همه افراد
همچنین غیبت از محل کار، زمانی به حداقل خود میرسد که شرایط زیر در سازمان وجود داشته باشد:
-
- دانش و ادراک هدفهای سازمانی
-
- مشارکت در تصمیمگیری
-
- بازخور مستقیم برای کار خوب
-
- نشان دادن رفتار کارکنان، با انعکاس ارزشهای سازمان
-
- شواهد مبنی بر ارتباط خوب و احترام در میان کارکنان
مدیریت و رهبری در سلامت سازمانی
یکی از وظایف مدیریت و رهبری آموزشی، به وجود آوردن محیطی سالم و مطلوب در سازمان است. در بعضی سازمانها، محیط کار شادی بخش و روحافزا است و در پارهای دیگر محیط سازمان چنان کسل کننده و نامطبوع است که کارکنان آن از سازمان تنفر دارند و تا جایی که ممکن است از آن میپرهیزند. اساسیترین راه برای ایجاد محیط سالم و مطلوب در سازمان این است که مدیر یا رهبر آموزشی نسبت به افرادی که با او در تماس هستند، احترام به عمل آورند. ایجاد محیط سالم و مطلوب در سازمان به رفتار و نظر مدیر سازمان درباره زندگی کارکنان در خارج از سازمان بستگی کامل دارد.
پیشینه تحقیقات
پیشینه تحقیقات سلامت سازمانی
لیکاتاوهارپر[۶۰] (۱۹۹۹)همبستگی مثبت معنی داربین ادراک معلمان ازسلامت سازمانی وتوانمندی مدرسه به دست آوردند؛زمانی که مدرسه ای سالم وتوانمندبودبرمیزان تأکیدعلمی آن افزوده میشد. اسمیت[۶۱] (۲۰۰۲) درپژوهش خودهمبستگی قوی تأکیدعلمی باپیشرفت دانش آموزان رانتیجه گرفت.
قنبری کوهنجانی (۱۳۷۷)دربررسی وضعیت سلامت سازمانی مدارس متوسطهی دولتی وغیرانتفاعی
شهرستان شیرازازدیدگاه معلمان دریافت که بعدروحیه دربالاترین میزان وبعدحمایت منابع در
پائین ترین حدسلامت سازمانی قراردارد . دربین سطوح سلامت سازمانی نیز،سطح اداری درپائین ترین میزان وسطح فنی دربالاترین میزان سلامت سازمانی قرارداشت.
درمطالعه ی علی مرادی رابری(۱۳۷۹) اغلب مدارس متوسطه یپسرانه شهرستان بافت ازنظروضعیت سلامت سازمانی درسطح متوسط قرارداشتند. خدایی(۱۳۸۱) درمطالعه ی مدارس متوسطه ی زنجان وزکی(۱۳۸۰) نیزدرمطالعه ی مدارس شهرضاسلامت سازمانی مدارس متوسطه راکمی بالاترازمیانگین به دست آوردند.
پیشینه تحقیقات تعهد کارکنان و تعهد سازمانی
ثنا گو (۱۳۸۴) به بررسی مفهوم تعهد سازمانی از دیدگاه اعضای هیات علمی پرستاری و مامایی پرداخت و با ۳۴ تن از اعضای هیات علمی شاغل در دانشکدههای پرستاری و مامایی شهر تهران مصاحبههای نیمه ساختاریافته بعمل آورد. داده هامطابق رویکرد نظریه پایه استراوسوکوربین۱۹۹۸تحلیل شد.
یافتهها:دراین مقاله،مقولههایی بحث میشوندکه درارتباط باتجربه ودیدگاه اعضای هیأت علمی ازتعهدسازمانی است. این مقوله هاشامل انجام وظیفه،مسؤولیتپذیری،عشق ورزیدن به کار،ازخودمایه گذاشتن،موثروپویابودن وهمّ وغم دانشجورا داشتن است.
نتیجهگیری:یافته های این مطالعه،مدیران آموزشی رابه شناخت بیشترازمربیان وآنچه که درک آنهاازتعهدسازمانی است،قادرمیسازد. این امرممکن است به طورغیرمستقیم به طراحی،اجراوارزیابی برنامه های آموزشی کمک نماید
حسینیان و همکاران (۱۳۸۶)، در مقالهای بهشناسایی و تبیین علمی برخی عوامل درون سازمانی موثر بر ارتقای تعهد سازمانی کارکنان کلانتریهای تهران بزرگپرداختند، که این عوامل عبارتند از: همسویی اهداف فردی و سازمانی، تأمین شرایط کسب موفقیت، ماهیتکار و اقدامات رفاهی. عوامل مزبور به شکل ۴ فرضیه پژوهشی مورد آزمون قرار گرفت. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از بین کارکنان کلانتریهای تهران بزرگ، تعداد ۳۲۰ نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه، انتخاب و از طریق پرسشنامه، داده های لازم جمعآوری شد و سپس با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی (میانگین، نما و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون) ارتباط هر یک از متغیرها با تعهد سازمانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق سطح ۰۵/۰ به عنوان سطح معناداری انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین سه متغیر”همسویی اهداف فردی و سازمانی، تامین شرایط کسب موفقیت و ماهیت کار“ با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، ولی بین اقدامات رفاهی و تعهد سازمانی رابطه معنادار مشاهده نشد. همچنین میزان تعهد سازمانی کارکنان کلانتریهای تهران بزرگ متوسط به بالا ارزیابی گردید.
نوروزی (۱۳۸۸)، در تحقیقی به بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان موسسه مهندسین مشاور ساحل، پرداخت و در این تحقیق از آزمون مدل آلن و مییر استفاده کرد، پس از جمعآوری و تجزیه و تحلیل داده ها، به این نتیجه رسیدند که بین ابعاد عاطفی و تکلیفی تعهد سازمانی با تمایل به ترک خدمت کارکنان رابطه معنادار وجود دارد ولی بین تعهد مستمر و تمایل به ترک خدمت رابطه معنادار مشاهده نشد. همچنین بین تعهد مستمر مدیران و کارکنان حوزه های ستاد و صف سازمان تفاوت معنادار مشاهده شد. علاوه بر این بین تعهد مستمر سطوح مختلف تحصیلی کارکنان حوزه صف نیز تفاوت معنادار مشاهده شد.
پیشینه تحقیقات درزمینه رابطه بین سلامت سازمانی وتعهد کارکنان
در مطالعهای سویی وهمکاران (۱۹۹۴)رابطه ادراک معلمان ازسلامت مدرسه وویژگیهای فردی معلمان باتعهدسازمانی آن را بررسی کردند . براساس یافته های این پژوهش،وضعیت سلامت مدرسه،تعهدسازمانی معلمان راپیش بینی میکندوپنج بعدتأکیدعلمی،ملاحظه گری،یگانگی نهادی،روحیه ونفوذ مدیرازمیان ابعادهفتگانه ی سلامت سازمانی متغیرهایپیش بین تعهدسازمانی هستند . به ویژه،سه بعد ملاحظه ی مدیر،تأکیدعلمی ویگانگی نهادی قدرت بالائی درپیش بینی تعهدسازمانی معلمان دارند . یافته هانشان داد،درصورتیکه مدرسه به عنوان واحدتحلیل انتخاب شود،شاخص کلی سلامت سازمانی (اندازهی حاصل ازهمهی ابعادسلامت سازمانی) میتواندابزارعملی وقوی تشخیصی جهت مطالعه کیفیت زندگی مدرسه ای باشد.
درمطالعهای دیگر،سوی یوچنگ(۱۹۹۹) رابطه مشروط سلامت سازمانی مدرسه باتعهدسازمانی در معلمان رادرهنگ کنگ باتجزیه وتحلیل چندسطحی آماری بررسی کرده اند. براساس یافته های آنان،رابطه بین سلامت سازمانی مدرسه وتعهدسازمانی مشروط به ویژگیهای معلمان میباشد. همچنین،نیر[۶۲] (۲۰۰۲) درمطالعه ای باعنوان سلامت مدرسه وارتباط آن باتعهد معلمان دریافت که برخلاف متغیرهای کنترل شغل وویژگیهای فردی،سلامت مدرسه،متغیرپیش بین اصلی درپیش بینی تعهدمعلمان میباشدومعلمان درمدارس سالم تعهدبه مدرسه وتعهدبه دانش آموزان بالایی نسبت به معلمان مدارس ناسالم ادارک میکنند. علاوه براین،دربین ابعادمربوط به سلامت سازمانی،ساخت دهی که به رفتارمدیردرمشخص کردن مناسبات،روابط کاری بامعلمان وانتظارات شغلی ازآنان اشاره دارد،مهمترین متغیرپیشبین همهی انواع تعهدبود.
ذوالقدرنسب(۱۳۸۴) نیزدرتنهاپژوهش بومی قابل دسترسی که ارتباط بین دومتغیرفوق رادرمدارس ابتدایی مطالعه میکند،به بررسی رابطه سلامت سازمانی وتعهدسازمانی معلمان دردوره ابتدائی شهرهمدان درسال تحصیلی۸۲-۸۳ پرداخت . دراین مطالعه،تعهدسازمانی معلمان کمی بالاترازمتوسط است . بین سلامت سازمانی وابعادشش گانه ی آن باتعهدسازمانی همبستگی وجودداشت. سلامت سازمانی (r=0.41)، ساختدهی (r=0.41)، ملاحظه گری (r= 0.32)، پشتیبانی منابع (r=0.35)، روحیه (r=0.41)،تأکیدعلمی (r=0.44)،ویگانگی نهادی (r=0.39)همبستگی مثبت معنی دارباتعهدسازمانی داشتند.
در پژوهشی دیگر که توسط جعفری و همکاران انجام گرفت رابطه سلامت سازمانی وتعهدسازمانی درکارکنان بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپوراهوازدر سال ۱۳۹۰ صورت گرفت. این پژوهش ازنوع کاربردی–مقطعی بودکه دربین١۶٨نفرازپرسنل شاغل دربیمارستانهای آموزشی منتخب(گلستان وطالقانی)صورت گرفت. دادههابااستفاده ازپرسشنامههای استانداردسلامت سازمانی هویو فیلدمن(OHI)وتعهدسازمانی مک گیوفورد سنجیده شد. یافتههانشان دادکه درمیان ابعادسلامت سازمانی،بعدروحیه دارای یبیشترین میانگین وبعدپشتیبانی منابع کمترین میانگین را دارد. و در نهایت به این نتیجه رسیدند که سلامت سازمانی ارتباطی معنادارباتعهدسازمانی کارکنان دربیمارستان داردکه باعث میشودآنان نسبت به سازمان خوداحساس وفاداری بیشتری داشته باشندودرراستای تحقق اهداف سازمان گام بردارند.
روششناسی تحقیق
مقدمه
انتخاب متدولوژی تحقیق یکی از مهمترین و فنیترین مراحلی است که پژوهشگر باید با حساسیت ویژه آنرا مورد توجه قرار دهد. (مقیمی،۱۳۸۳: ۱۶۰)
امروزه پژوهش علمی تأثیر چشمگیری بر رشد و گسترش علوم و دانش بشری گذاشته است. هر چند که حصول توافق میان دانشمندان و پژوهشگران درباره تعریف پژوهش علمی چندان ساده نیست ، اما یک تعریف قابل قبول در مورد آن چنین است:
پژوهش علمی عبارت است از مطالعه نظامدار، کنترلشده، تجربی و انتقادی یک یا چند قضیه فرضی در مورد روابط احتمالی میان پدیده های طبیعی.
پژوهش فرایندی است که از طریق آن میتوان درباره ناشناختهها به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافتهها تحت عنوان «روششناسی» یاد میشود. روش علمی یا روش پژوهش علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است. (مقیمی،۱۳۸۰: ۱۷)
در این فصل روش تحقیق، جامعه آماری، ابزار جمع آوری داده ها و روایی و پایایی آن وشیوههای تجزیه تحلیل اطلاعات مورد بررسی قرار میگیرد.
روش تحقیق
این تحقیق از جهت هدف، کاربردی است و از نظر نوع گردآوری داده ها، تحقیق توصیفی است. تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط و روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به حال است، هرچند غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند را مورد بررسی قرار میدهد. (جان بست، ۱۳۷۱: ۱۲۵)یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی، تحقیق همبستگی است. در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می گردد.
سئوالات اختصاصی براساس هدف و مسئله تحقیق،شامل سئوالات مربوط به ابعادهفتگانه سلامت سازمانی موردبررسی میباشد . پرسشنامه مذکورنخستین بارتوسط هوی وهمکاران تهیه گردیده است و دارای سه سطح)فنی،اداری،نهادی(در۷ بعد (روحیه، تأکیدعلمی،رعایت ملاحظه گری ساختدهی، حمایت منابع،نفوذمدیر،یگانگی نهادی)وشامل۴۴گویه درقالب۵گزینهایلیکرت میباشدکه حقیقت جوآن رابه فارسی ترجمه کرده است.
نحوه امتیازبندی به این صورت است که درپرسشنامه سلامت سازمانی سئوالات ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۲ و ۳۰ به دلیل تأثیرمنفی درابعادسلامت سازمانی،به صورت معکوس نمره گذاری شده است (عرب، ۱۳۸۰ ).اگرامتیازمحاسبه شده بین ۱۷۰-۲۲۰ باشد،سازمان ازسلامت سازمانی خیلی بالایی برخوردار است.اگرامتیازمحاسبه شده بین ۱۳۲-۱۶۹ باشد،سازمان ازسلامت سازمانی بالایی برخوردار است.
اگر امتیازمحاسبه شده بین۸۸-۱۳۱ باشد،سازمان ازسلامت سازمانی معمولی برخوردار است واگرامتیازمحاسبه شده بین۴۴-۸۷ باشد،که سازمان ازسلامت سازمانی پایینی دارد.
چارچوب مفهومی تحقیق
تمام مطالعات تحقیقاتی بر یک چارچوب مفهومی[۶۳] استوار است که متغیرهای موردنظر و روابط میان آنها را مشخص میکند. (ادواردزوهمکاران،۱۳۷۹: ۲۳).
این چارچوب مفهومی که با عناوین دیگری همچون چارچوب نظری [۶۴](خاکی،۱۳۷۸: ۳۰) نقشه ذهنی [۶۵]و ابزار تحلیلی[۶۶]شناخته میشود، الگویی است که پژوهشگر بر اساس آن درباره روابط بین عواملی که در ایجاد مساله مهم تشخیص داده شوند، نظریهپردازی میکند. این نظریه میتواند ضرورتاً سخن پژوهشگر نباشد وبطور منطقی از نتایج تحقیقات قبلی پیرامون مساله نشات گرفته باشد. (خاکی،۱۳۷۸: ۳۰) چارچوب مفهومی تحقیق که نشان دهنده روابط بین مولفه های سلامت سازمانی وتعهد کارکنان است در شکل زیر نشان داده شده است.
نمودار(۳-۱) چارچوب مفهومی تحقیق
جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری تحقیق را مدیران شرکت های تعاونی مسکن مهر شهرستان شوشتر تشکیل میدهد که تعداد آنها ۲۵۰ نفر میباشد. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده خواهد شد. در این روش بحث میشود که اولاً توزیع نمونه در کل طبقات جامعه به طور متناسب صورت گیرد و ثانیاً هر یک از طبقات نیز مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.
برای توزیع پرسشنامه تعداد ۱۳۰ نفر با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری از جامعه محدود انتخاب می شوند. این فرمول به قرار زیر است:
در این فرمول، N حجم نمونه و برابر با ۱۳۰ است، Z میزان برآورد و برابر با ۹۶/۱ ، P نسبت موفقیت که برابر ۵۰/ است و d خطای برآورد است که برابر با ۰۶/ میباشد
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش با تقریب عبارت است از :۱۳۰ که برای اطمینان بیشتر۱۴۰پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد.
ابزارجمعآوری اطلاعات