جدول ۲٫ استراتژی های تبلیغاتی مرتبط با اهداف تبلیغاتی خدمات Kathleen,(2002)
انواع تبلیغات
- تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک
همینک نامههای الکترونیکی یکی ازابزارهای بازاریابی و تبلیغات می باشد. تبلیغات از طریق پست الکترونیک ابزاری مقرون به صرفه است که از نرخ پاسخگویی بالایی نیز برخوردار می باشد. هم چنین این ابزار موجب وفاداری مشتریان و نیز موجب تقویت نام تجاری میشود، ضمن اینکه در جذب و نگهداری از مشتریان و نیز موجب تقویت نام تجاری میشود. انواع مختلفی از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک وجود دارد .(Li and Leckenby, 2004)
یک نوع از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک خبر نامه های اینترنتی هستند که توسط شرکت و یا نماینده فروش شرکت تهیه شده و برای گروه خاصی که علایق مشترکی در مورد کالا و خدمات دارند ارسال می شوند و خدماتی را به مشتریان ارائه می کنند. ارسال خبر نامهها در بسیاری از موارد با کسب اجازه از مشتریان و بصورت ادواری صورت میگیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نوع دوم، گروه های گفت و گو هستند، که در میان جمعی با علایق مشترک ایجاد می شوند. در این نوع از تبلیغات پیام الکترونیکی که برای اعضاء فرستاده میشود، گفت و گویی را در مورد موضوعی خاص میان آنها یجاد می کند. بسیاری از گروهای گفت و گوی موفق، یک هماهنگ کننده دارند، که تصمیم می گیرد چه پیامی برای اعضا ارسال شود.
نوع سوم شامل یک کانال بازاریابی است که افراد در آن عضوء شده و بر اساس علایق اعضاء پیام های تبلیغاتی برای آنها فرستاده میشود. هر کانال بر روی اخبار گروه مشخصی از کالاها و خدمات متمرکز میشود. ضمنا اطلاعات هر کانال هر چند مدت یکبار به روز میشود.
از آنجا که به راحتی می توان نامه های الکترونیک تجاری را ایجاد واز طریق اینترنت ارسال نمود، ابزار ارزان و نیز اثر بخشی برای تبلیغات به شمار می آید. تحلیل عملکرد این نوع تبلیغات نیز به راحتی قابل انجام است. با این وجود تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک با محدودیت هایی نیز مواجه است. اولین مشکل اینست که کاربران اینترنت غالبا تعداد زیادی نامه الکترونیکی حاوی تبلیغات دریافت می کنند که این امر می تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی در آنها شود، در نتیجه عموما نامهها بدون آنکه مطالعه شوند، حذف می شوند. مشکل دیگر این است که تمامی سرورهای پست الکترونیک فرمت HTML را ندارند لذا ردیابی نامهها دشوار است (Gao, (www.engr.sjsu.edu/gaojerry/ report..
تبلیغات با بهره گرفتن از موتورهای جستجو
با افزایش تساعدی اطلاعات در اینترنت، یافتن اطلاعات مفید در اینترنت کار چندان سادهای نیست. موتورهای جستجو به دنبال ایجاد نیازهای جدید مصرف کنندگان پدیدار شدند. تبلیغات با بهره گرفتن از موتورهای جستجو درسال۲۰۰۳ به عنوان عمومی ترین شکل تبلیغات اینترتی مطرح شد . جستجوی مطلب در سایت هایی مانند Google, lycos, Msn.Yahoo منبع اصلی کسب درآمد تبلیغاتی محسوب میشود. امروزه سایت های جستجو نقطه شروع استفاده از اینترنت برای میلیونها کار بر شدهاند. تخمین زده می شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد جستجو های انجام گرفته در اینترنت، فاقد انگیزه تجاری هستند((Steven,et.,al,.2005 . در نتیجه جستجوی مطالب در اینترنت فرصتی بالقوه است که جستجو گر را به وب سایتی که برای فروش طراحی شده است، راهنمایی نماید. پرداخت در این روش بر اساس تعدادکلیک است که این روش مورد قبول تعداد زیادی از تبلیغ دهندگان می باشد.
از آنجا که تبلیغات با بهره گرفتن از موتورهای جستجو به ارائه اطلاعات تجاری مربوط، در زمان مورد نیاز کاربران می پرازد، نسبت به شکل های دیگر تبلیغات اینترنتی مقبولیت بیشتری دارد. در این روش احتمال مواجه با تبلیغات ناخواسته برای کاربران کم تر است اما تاکنون در مورد اثر بخشی این نوع ازتبلیغات اینترنتی تحقیقات زیادی صورت نگرفته است.
مزیت های تبلیغات اینترنتی
تبلغ در اینترنت مزیت های زیادی نسبت به تبلیغات سنتی دارد، از جمله میتوان موارد زیر را نام برد:
- ایجاد ارتباط دوطرفه: تبلیغات اینترنتی یک ارتباط دو طرفه بین تبیلغ کننده و مخاطب ایجاد میکند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را در یافت میکنند بلکه قادرند باز خورد بدهند و سولات خود را در مورد محصولات با تبلیغ کنندگان مطرح کنند.
- ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات: تبلیغات اینترنتی با یک پیوند مستقبم، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم می سازد. این قابلیت غالبا منجر به مبادله محصولات و افزایش تعامل های تجاری میشود.
- توانایی هدفگیری ایستا و پویایی مشتریان: در تبلیغات اینترنتی از روشهای متنوعی برای هدفگیری مشتریان به منظور انتخاب، ارائه و نمایش تبلیغات به صورت ایستا و پویا استفاده میشود. این روشها ممکن است بر اساس محتوای صفحه، اطلاعات شخصی و مبادله پویای اطلاعات باشند.
- دسترسی جهانی و شبانه روزی: تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعات شب و روز در دسترس می باشد که این امر موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن میشود.
- ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان: به دلیل ماهیت دیجیتالی، تبلیغات اینترنتی دارای ویژگی های نمایش، نگهداری و به روز رسانی آسان است. کاهش فرایند تهیه و اجرای تبلیغات از جمله نتایج این ویژگیها تلقی میشود.
- قابلیت بالای اندازه گیری و رد گیری : تبلیغات اینترنتی به دلیل ماهیت دیجیتالی، از قابلیت رد گیری و اندازه گیری بالایی برخوردار است. از روش های گوناگونی برای رد گیری، ارزیابی عملکرد و سنجش اثر بخشی تبلیغات اینترنتی استفاده میشود.
- طراحی پیام آگهی: به دلیل قابلیت هدف قرار دادن دقیق و مشخص مخاطبان، می توان پیامها را در راستای پاسخگویی به نیازها و خواستهها مخطبان طراحی کرد. هنگامی که ما دقیقاً مخاطبان را شناسایی می کنیم اطلاعات بهتری در خصوص نیازها و خواسته های آن به دست می آید و از این رو پیام آگهی ما بسیار جذابتر خواهد بود ((Steven,et., al,.2005.
تبلیغات رادیویی و تلویزیونى
آگهیهاى تبلیغات تلویزیونى از منابع مهم اطلاعرسانى در زمینه امور فرهنگى و اقتصادى و اجتماعى، سیاسی و هنری و…. جامعه به شمار میروند و تأثیر به سزایى در شکلگیرى الگوهاى فکرى و احساسى رفتارى مخاطبان دارند. در این میان تأثیر آگهیهاى تلویزیونى بر رفتار کودکان محسوستر است (Donna et, al., 2000). کودکان براساس تواناییها و ظرفیتهاى شناختى خود پدیدههاى جهان اطراف را تعبیر و تفسیر میکنند. در گام نخست، براى مطالعه روند تحولى ادراک کودکان از آگهیهاى تبلیغاتى، لازم است که توانایى آنها در تمایز این برنامهها از سایر برنامههاى تلویزیون بررسى شود. یافتههاى حاصل از مطالعاتى که در این زمینه صورت گرفته است، نشان میدهند که هنگام قطع برنامههاى معمولى و پخش آگهیها میزان توجه دیدارى کودکان به صفحهى تلویزیون افت میکند. براى نمونه وارد و همکارانش (۱۹۸۲)، به نقل از لیبرت و اسپرافکین (۱۹۸۶) در پژوهشى از مادران خواستند که کودکان خود را به مدت ده روز به دقت زیر نظر بگیرند و میزان توجه دیدارى آنها را به تلویزیون یادداشت کنند. نتایج تحقیقات نشان داد که هرچه کودکان بزرگتر میشوند توانایى بیشترى براى درک ماهیت و اهداف آگهیها به دست میآورند و با دیدگاه منتقدانهتر به آنها مینگرند، در نتیجه، باورهاى منفى و بدبینانهاى به این برنامهها در اذهان کودکان قوت میگیرد، به طورى که در نهایت اعتمادشان به ادعاهاى مطرح شده در آگهیها کاهش مییابد. کودکانى که به هدف ترغیب کنندگى آگهیها پى بردهاند، تصور میکنندادعاهاى مطرح شده در قالب برنامههاى پوچ و بیاساس است، اما به تدریج یاد میگیرند که آگهیهاى تجارى نیز میتوانند حاوى واقعیتهایى باشند، زیرا سازندگان و پخشکنندگان آگهى نیز باید در چارچوب قانون عمل کنند و خواه ناخواه شرایط و محدودیتهایى را میپذیرند. پژوهشهاى انجام گرفته در این زمینه نشان میدهد که بین نگرش منفى کودکان به آگهیها و رفتار خرید آنها الزاماً همبستگى وجود ندارد. همزمان با بالارفتن سن کودکان الگوهاى تماشاى تلویزیون در آنها انتخابى میشود؛ یعنى به بعضى از برنامهها توجه بیشترى نشان میدهند و به تعدادى دیگر اصلا توجهى ندارند، بنابراین ممکن است با وجود نگرش منفى و بیاعتمادى به بعضى از آگهیها فقط به تعداد خاصى از آنها توجه نشان دهند. همچنین با افزایش تدریجى سن کودکان توانایى آنها در به خاطر آوردن آگهیها تقویت میشود (وارد و همکاران، ۱۹۸۲).
یونیک رشینان و باج پایى (۱۹۹۶) در پژوهشى گسترده، تأثیر برنامههاى تلویزیونى کشور هند به ویژه آگهیهاى تلویزیونى را بر الگوهاى رفتارى، نگرشها و سبک زندگى کودکان هندى بررسى کردهاند. براساس یافتههاى بهدست آمده ۷۵ درصد از کودکان ۸ تا ۱۵ ساله تمایل دارند که آنچه را در در آگهى تبلیغ میشود، داشته باشند. کودکان هند به مرور به این باور رسیدهاند که فقط یادگیرى از هندیهایى که در آگهیهاى تلویزیونى نمایش داده میشوند ارزش دارد و فقط باید با آنها رقابت کرد و همه هندیها و سبکهاى هندى دیگر به گذشته مربوط است. تأثیر آگهیهاى تبلیغات تلویزیونى بر الگوهاى نگرشى و رفتارى کودکان به عوامل متعددى بستگى دارد که عبارتنداند: سن کودک، طبقه اجتماعى و اقتصادى، نحوهى ارائه پیام، ساخت خانواده و روابط حاکم بر آن و مدت زمان تماشاى تلویزیون.
کودکانى که در سنین پایین هستند، به لحاظ محدود بودن تواناییهاى شناختى مرز روشنى بین واقعیت و خیال ندارند و هر آنچه را که در تلویزیون مشاهده میکنند واقعیت میپندارند، در نتیجه، ادعاهاى مطرح شده در آگهیها را باور میکنند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تأثیرپذیرى کودکان خردسال از آگهیها بیشتر از کودکانى است که سن و سال، بیشترى دارند. پژوهشها نشان میدهد که کودکان کم سن و سال، بیشتر از کودکان بزرگتر کالاهاى تبلیغ شده از تلویزیون را از والدین خود طلب میکنند. اما از آن جا که ظرفیتهاى ذهنى کودکان بزرگتر رشد یافته است و بهتر میتوانند ادعاهاى مطرح شده در آگهیها را ارزیابى کنند و آنها را با واقعیتهاى عینى بسنجند، این احتمال در آنها ضعیفتر است. یونیک رشینان با انجام پژوهشهاى خود به این مفهوم دست یافت که آگهیها بر کودکانى که در طبقات اجتماعى و اقتصادى گوناگونى قرار دارند، تأثیر یکسانى ندارند. براى نمونه، کودکانى که به امکانات تفریحى و سرگرمیهاى متنوع دسترسى دارند کمتر تحت تأثیر تلویزیون قرار میگیرند. یکى از تأثیرات آگهیهاى تلویزیونى بر کودکان پیامدهاى اجتماعى آن است. آگهیهاى تبلیغات تلویزیون بر الگوى روابط بین کودکان با والدین و گروه همسالان تأثیر میگذارد، به طورى که امتناع والدین از برآوردن خواستههاى کودکان براى خریدارى کالاهاى آگهى شده میتواند به تعارض و کشمکش بین کودکان و والدین منتهى شود. پژوهشهایى که در زمینه تأثیر آگهیهاى تبلیغاتى بر روابط کودک و همسالان صورت گرفته است نشان میدهد که تماشاى آگهیهاى تبلیغاتى سبب کاهش میل و رغبت کودکان به بازى با همسالان میشود. کودکانى که داراى والدین تحصیلکردهاى هستند که پیوسته واقعیتهاى زندگى آنها را بازبینى و کنترل میکنند، آگاهى بیشترى نسبت به محتواى آگهیها دارند و در نتیجه، دیدگاهشان دربارهى این برنامهها منفى است. یکى از پیامدهاى تماشاى آگهیهاى تبلیغات تلویزیونى تأثیرات آن بر حالات روانى و عاطفى انسان است. اگر آگهیها به گونهاى نامناسب ارائه شوند، احساسات و عواطف نامطلوبى را در کودکان ایجاد خواهند کرد و دلسردى و ناکامى را در میان آنان افزایش خواهند داد (یونیک رشینان و باج پایى ۱۹۹۶).
جایگاه تبلیغات بانکی در رادیو و تلویزیون
یک تبلیغ بانکی چه رادیویی و چه تلویزیونی باید برش داشته باشد و خود را در بین تبلیغات دیگر جای دهد، سپس باید ارتباط خود را با مخاطب برقرار سازد. در عین حال، تبلیغ خدمات بانکی باید به نحو موفق و درستی آن را معرفی کند. هدف باید این باشد که در بین ازدحام و شلوغی فکر آدمها نفوذ کـرده و برای عرضه پیام تبلیغاتی توجه مخاطب را به خود جلب کند در غیر اینصورت بخت آن که برقراری ارتباط تأثیر مطلوب خود را بگذارد اندک است. هرچه تبلیغ، توجه بیشتری را به خود معطوف کند، احتمال برقراری ارتباط موثر و یادآوری و ماندگاری آن تبلیغ برای مخاطب بیشتر خواهد بود. اگر یک تبلیغ بانکی که از رادیو یا تلویزیون پخش میشود به میزان کمی، توجه را به خود معطوف کند، در بهترین حالت، احتمالا” ناکارآمد است و در بدترین حالت بی تأثیر خواهد بود. هدف تبلیغات عبارت از تشریح جایگاه و معرفی توانمندیهای یک بانک و ایجاد روشنگریهای لازم در مورد شرایط و موقعیت منحصر به فرد آن بانک در زمینه ارائه خدمات به مشتریان است.(یونیک رشینان و باج پایى ۱۹۹۶).
شکل گیری یک تیزر بانکی
این روزها تبلیغات زیاد و گوناگونی را از بانکهای مختلف در رادیو و تلویزیون میبینیم و میشنویم، بانکها با شرکتهای مختلف تبلیغی که کار ساخت تیزرهای رادیویی و تلویزیونی را به عهده دارند که تعدادشان نیز بسیار زیاد است قرارداد ساخت میبندند و آن شرکت تبلیغی براساس طرحی از طرف خــــود و یا آن بانک ارائه می شود شروع به ساخت تیزر تبلیغی می کند، اما متاسفانه بعضا” به دلیل شناخت نا کافی برخی از افراد (که در آن سیستم بانکی مسئول مستقیم تبلیغات بانک هستند با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد میبندد) شاهد تولید تیزرهای ضعیف و بی تأثیر بر روی مخاطب هستیم، با توجه به هزینههای سنگین ساخت تیزر و پخش آن، در نهایت ضرر کننده اصلی آن بانک مربوط میباشد. نداشتن تخصص، عدم استفاده از تحقیقات در تبلیغات و نا آگاهی از نیازهای مشتریان شبکه بانکی، عدم توجه به عنصر خلاقیت در تبلیغات، استفاده از موضوعات تکراری وشخصیت های مشابه و یکسان، فضاهای نامناسب، از جمله ضعفهای تبلیغات بانکی محسوب میشود، ضمن آنکه برخی بانکها تبلیغاتشان متمرکز بر روی قرعه کشی حسابهای قرض الحسنه است و کمتر دیده شده است که در مورد خدمات گوناگونشان تبلیغی پخش کنند. تعداد و تشابه وتمرکز زیاد بر روی حسابهای قرضالحسنه باعث دلزدگی مخاطبان میشود و ازسوی دیگر پخش یک تیزر بدون اینکه هیچ گونه تغییری در زمان و طرح بر روی آن انجام شود منجر به سقوط اثرگذاری تیزر تبلیغــــاتی می شود و به قولی تبدیل به ضد تبلیغ خواهد شد. تبلیغات ضعیف میتواند چنان ضربهای بزند که در صورت عدم تبلیغ با آن مواجه نخواهید شد. از"جان وانا میکر” صاحب فروشگاههای بزرگ یک جمله زیبایی نقل شده با این مضمون که “نیمی از هزینههای تبلیغاتی من بی تأثیر است و تلف میشود اما نمیدانم کدام نیمه"شاید این جمله نغز این روزها در مورد تبلیغات بانکها در ایران مصداق داشته باشد و البته به مقدار بیشتر از نیمی از هزینهها، همانطور که گفته شد هزینههای گزافی به پخش نفس گیر تیزرهای تلویزیونی و البته کمتر به تبلیغات رادیویی اختصاص پیدا میکند. ضمن آنکه با وجود همه این ضعفها طی سالهای اخیر شاهد تبلیغات مناسب بانکها نیز بودهایم و به این دلیل است که بانک ها با تحقیق بازار و با داشتن علم تبلیغات به سراغ یک طرح زیبا، موثر و تأثیر گذار و همچنین یک شرکت حرفهای تبلیغاتی رفته و بودجه تبلیغات خود را باآگاهی، هزینه کرده است، گاهی اوقات نیز اتفاق افتاده است تعدادی از آگهیهایی که امروزه تولید و پخش میشوند بیش از آن که به جنبه ترغیبی، اقناعی و متقاعدکننده آن پرداخته شود به جنبههای نوآوری و خلاقیت در تهیه آن تیزر میپردازد که به نوعی میتواند تبلیغی برای آن شرکــت سازنده تیزر باشد تا تبلیغ خدمات آن بانک.
با توجه به بالا بودن هزینههای پخش تیزر تبلیغاتی در تلویزیون پخش تبلیغ از طریق رادیو میتواند در دستور کار قرار بگیرد، یکی از بزرگترین مزیتهای تبلیغات رادیویی این است که ارزانتر از تبلیغات تلویزیونی است و این روزها تعداد شنوندههای یک برنامه رادیویی گاهی از یک برنامه تلویزیونی بیشتر است و با توجه به نزدیکی شنونده با رادیو میتواند یک تبلیغ، اثر بیشتر و مانایی بیشتری برای مخاطب داشته باشد رادیو تنها وسیله ارتباط جمعی است که استفاده از آن مانع فعالیتهای دیگر انسانی نمیگردد، به همین جهت بیشتر از سایر وسایل ارتباطی میتواند مورد بهره برداری قرار گیرد. هنگام مطالعه کتاب و مطبوعات و همچنین مشاهده تلویزیون و سینما، انسان ناچار است تمام توجه خود را به صفحه کاغذ یا تصویرهای متحرک معطوف کند. قابلیت تحرک و استفاده رادیو در همه جا و همه حال، سبب شده که این وسیله بتواند با فعالیت مداوم خود در تمام ساعات شبانه روز برای ارضای شنوندگان به پخش اخبار و موسیقی و برنامههای گوناگون دیگر بپردازد. در این جاست که علمِ شناسایی مخاطب میتواند کمک شایانی به موفقیت یک تیزر تبلیغاتی کند، گاهی دیده شده که یک تیزر تبلیغاتی در یک زمان نامناسب و یک برنامه کم شنونده و یا از یک ایستگاه رادیویی پخش شده است که تعداد مخاطبان آن بسیار اندک است. با این حال چشم انداز استفاده بسیار هوشمندانه و اثر بخش تر از رادیو پیش روی ماست؛ رادیو رسانهای است که از طرف بانکها تا کنون به ندرت از آن استفاده مطلوب شده است. حال این سوال مطرح میشود که بانک ها که تا این حد علاقمند به ساخت تیزرهای تبلیغاتی و مصر بر پخش متناوب آن هستند چرا از خدمات ،سود سپردهها و تسهیلات بانکی نمیگویند؟ چرا با وجود گسترش خدمات نوین بانکی، کمتر بانکی به معرفی ابزارهای نوین پرداخته است؟ مثلا سیستمی چون سحاب و یا ساتنا که به انتقال آنی وجه از مشتری به مشتری و از بانک به بانک میپردازد و در حال حاضر در تمامی بانکها انجام میشود در هیچ تیزر تبلیغاتی به آن اشاره نشده است و حتی بانک مرکزی نیز قدمی در راه معرفی این سیستمها برنداشته است. نپرداختن به دیگر خدمات بانکی به معنای کم اهمیت بودن آنهاست و یا از کیفیت نامناسب آنها حکایت میکند؟
بیلبوردهای تبلیغاتی
وقتی از سطح شهر ها میگذریم، بیلبوردهای تبلیغاتی زیادی را میبینیم که این بیلبوردها انواع و اقسام مختلفی دارند مثل بیلبوردهای تجاری، خدماتی، آموزشی وغیره.هر کدام از این نوع بیلبوردها از روشهای خاصی برای جذب مخاطب استفاده میکنند، مثلا بیلبوردهای آموزشی، بیلبوردهایی بسیار ساده هستند، به عنوان نمونه، اگر این نوع بیلبوردها وقتی قصد تبلیغ یک موسسه آموزشی را دارند، از نام آن موسسه برای تبلیغ استفاده میکنند. با این اوصاف این بیلبوردها میتوانند نظر همه مردم و مخاطبان را به خود جلب کنند، یا فقط برای عدهای از مخاطبان که نزدیک کنکور هستند و یا میخواهند تحصیلات خود را کامل کنند جذابیت و کاربرد دارند.آیا این نوع بیلبوردها میتوانند بر نحوه استفاده افراد از این نوع خدمات تأثیر بگذارد.
بیلبورد جزو رسانههای محیطی جذاب است که قسمتی از هویت شهرهای بزرگ را تشکیل میدهد Banwari, 1999).) در واقع بیلبوردها نظیر باجه تلفن، ایستگاه اتوبوس و… جزیی از نمادهای یک شهر به حساب میآید. مفهوم تبلیغاتی بیلبورد عبارت است از” ارسال بیشترین پیام ممکن با کمترین کلمات و در کوتاه ترین زمان از طریق فضای اختصاص یافته محیطی به آن". هرچند در ایران بیلبوردها آلبوم تاریخ معاصر ما نیستند، اما برای خود شخصیت مهمی پیدا کردهاند و به نوعی معرف شخصیت اهالی شهر هستند. در اینجا باید از دست اندرکاران این شناسنامههای عظیم شهری بخواهیم که در معرفی هرچه بهتر شهر و مردم آن بکوشند، سلیقه هنری و الگوی مصرفی جامعه را بهبود بخشند و فراموش نکنند که کار آنها قبل از اینکه جنبه مادی داشته باشد، کاری فرهنگی به شمار میآید و مسئولیت بزرگی بر عهده آنان گذاشته است.(بخارایی، ۱۳۸۷)
امروزه گرافیک بعنوان یکی از مهمترین عوامل تبلیغ، پیام رسانی و نشر دانش سیاسی، اجتماعی وفرهنگی میباشد و در جوامع پیشرفته از مهمترین ارکان تشکیل دهنده یک زندگی اجتماعی است. طراحی گرافیک در اعلانهای تبلیغاتی وتجاری تلویزیون، سینما، بسته بندی کالاها، علائم راهنمایی و رانندگی ویترین مغازهها تزیین خیابانی وعمومی نظیر هتل ها، فرودگاهها و مترو ها، رستورانها و پارک ها، فروشگاهها و اماکن مختلف ورزشی هنری و فرهنگی، نوشتهها و تبلیغات بدنه ساختمانها و وسایل نقلیه مثل اتوبوس ها، ترنها و هواپیماها بیل بردها و گرافیک در ابعاد بزرگ ونقاشی دیواری، پیکتو گرامها و علائمک نمادین، نقش عمدهای دارد. گرافیک محیطی به عنوان یکی از شاخههای گرافیک در رسیدن به اهداف بالا نقش بسزائی دارد، و بخش عمدهای از فعالیتهای تبلیغاتی و تجاری را در بر میگیرد. محیط اطراف ما خانهای که در آن زندگی میکنیم خیابانی که درآن تردد میکنیم فضای سبزی که درآن قدم میزنیم، پارکی که برای تفریح به آنجا میرویم، همه نیاز به برقراری روابط منطقی فرمی و روابط سازمان بندی دقیق بر مبنای اصول و مبانی بیان بصری دارند.انسان به واسطه گرافیک محیطی با محیط پیرامون خود سخن میگوید، و با دیگران ارتباط برقرار میکند. گرافیک محیطی در ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین برای افراد جامعه نقش موثردارد.محیط مناسب یعنی فضایی که بشر در آن بتواند فارغ از فشارهای ناخواسته روانی رشد کرده و شکوفا شود و این از خواستههای عقلانی و منطقی هر جامعه است. گرافیک محیط زیبایی بصری و نظم و هماهنگی مطلوب فضا است.مقصود از تمام طرحهای گرافیکی برای محیط داخلی و خارجی – ایجاد فضایی برای زندگی پر نشاط و سالم و قانع کننده است گرافیک محیطی را میتوان به دو گونه گرافیک محیطی دو بعدی یا مسطح و سه بعدی یا حجمی تقسیم کرد ((Tabado, 1997.
گرافیک محیطی میتواند جنبههای مختلفی داشته باشد:
- جنبه اطلاع رسانی و یاحالت تاکید و یا هشدار نسبت به موضوعی.
- جنبه فرهنگی مانند تبلیغات شهری در مورد تئاتر وسینما و غیره.
- جنبه آموزشی.
- جنبه تبلیغاتی.