نمودار۲-۲ : درصد فراوانی نسبی دانشجویان شاغل به تحصیل در نقاطع مختلف
جدول ۲-۲ : درصد فراوانی دانشجو در مقاطع تحصیلی
ردیف | مقطع تحصیلی | درصد فراوانی |
۱ | مقطع کاردانی | ۲۳% |
۲ | مقطع کارشناسی | ۶۶% |
۳ | مقطع کارشناسی ارشد | ۱۰% |
۴ | مقطع دکترای حرفهای و تخصصی | ۱۱% |
با توجه به جدول ونمودار (۲-۲)؛ میزان تحصیل دانشجویان در مقطع کاردانی۲۳ درصد ، درمقطع کارشناسی۶۶ درصد، در مقطع کارشناسی ارشد ۱۰ درصد ودر مقطع دکتری حرفه ای وتخصصی ۱۱ درصد در دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند، که این آمار نشان می دهد اکثریت دانشجویان در مقطع کارشناسی تحصیل می نمایند.
در ایران به ازای هر سه کارشناس یک فوق دیپلم وجود دارد و این در حالی است که در کشورهای صنعتی و توسعه یافته به ازای هر پنج فوق دیپلم و تکنسین یک کارشناس وجود دارد. (وبگاه وزارت علوم،۱۳۹۳)
۲-۳-۴-۹- مراکزآموزش عالی
مراکز آموزشی فعال در نظام آموزش عالی ایران عبارتند از:
۲-۳-۴-۹-۱- بخش دولتی[۱۳۳] (دانشگاه های دولتی)
دانشگاهی است که هزینه ایجاد و احداث آن بهطور قابلملاحظهای ازطریق دولت و یا سازمانهای دولتی تأمین میشود. این در حالی است که بسته به قوانین، در برخی جاها، دانشگاههای دولتی بهعنوان دانشگاههای عمومی محسوب نمیشوند.دانشگاه را در فرهنگهای لغت این گونه تعریف کردهاند: نهادی برای آموزش عالی که سه ویژگی اصلی دارد: (دانشنامه ویکی پدیا)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
دانشکدههایی در رشتههای گوناگون دانش
تسهیلاتی برای پژوهش استادان و دانشجویان
رتبههای آموزشی که به دانشجویان و استادان داده میشود.
گفته میشود که قدیمیترین نهادی که به دانشگاههای امروزی شباهت بیشتری داشت، حدود شش و نیم سده پس از برپایی آکادمی افلاطون (که در باغ آکادامه و دره آکادموس آتن گشایش یافت) فعالیت میکرد.
(استنلی آرونویتز[۱۳۴] ،۲۰۰۸)در مطالعه دانشگاههای آمریکا پس از جنگ جهانی دوم (کارخانه دانش)میگوید که دانشگاههای آمریکا تحت تاثیر مسائل مربوط به اشتغال، فشار بر دانشگاههایی که زمین آنها موقوفهاست، و بی توجهی سیاستمداران و عدم آگاهی دانشگاهها از نیازهای جامعه بودهاند. به صورت نظری تر بیل ریدینگز[۱۳۵] در مطالعه ۱۹۵۵ خود با عنوان “ویرانی دانشگاه ها تصریح میکند که دانشگاههای جهان به طور ناامید کنندهای در اثر جهانی سازی و بیارزشی تعالی بوروکراتیک تغییرکردهاند. وی معتقد است که دانشگاهها به زندگی مصرف گرایانه و ویرانگر خود ادامه میدهند تا ما به فکر آموزشهای پیشرفته فراملی بیفتیم که فراتر از مسائل ملی و سازمانی حرکت میکنند.به عبارتی تعریفی که از دانشگاه دولتی در اذهان موجود است به شرح زیر می باشد:
دانشگاه دولتی سازمان یا ارگانی است خدمت رسان جهت تقویت بنیه علمی وپژوهشی کشور که کاملا به صورت رایگان می باشد وبا استفاده از بودجه های دولت وتامین اعتبار توسط مراجع ذی صلاح کشور رسالت تربیت وآموزش دانشجویان، متقاضیان تحصیل در مقاطع علمی مختلف را برعهده دارد. دانشگاه های دولتی زیر نظر مستقیم وزارت علوم،تحقیقات وفناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی اداره می گردند و بالاترین مدرک قابل ارائه تحصیلی را به متقاضیان در صورت کسب احراز رتبه ارائه می نمایند که این مدارک از ارزش بین المللی برخوردار می باشد وشخص می تواند در تمام دنیا وجهت ارائه تخصص خود از آن استفاده نماید.(نفیسی،۱۳۹۲ : ۱۶)
در حال حاضر علاوه بر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارتخانههای علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز دیگری نیز با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجو میپذیرند. از جمله این مراکز، دانشگاه فنی و حرفه ای و مراکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر وزارتخانهها مانند: امور خارجه، پست و تلگراف، راه و ترابری و غیره است. (وبگاه وزارت علوم،۱۳۹۴)
۲-۳-۴-۹-۱-۱- دانشگاه اصفهان[۱۳۶](مورد مطالعه تحقیق)
دانشگاه اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی شهر اصفهان است. موقعیت فیزیکی این دانشگاه به گونهای است که در مجاورت دروازه شیراز قرار گرفته و با وسعت نزدیک به ۳ میلیون متر مربع از بزرگترین دانشگاههای ایران است. دانشگاه دیگر بزرگ دولتی اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان است که در سوی دیگر اصفهان و در حومه شهر، قرار گرفتهاست. (وب سایت دانشگاه اصفهان)
دانشکدهها
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نظر به سوابق علمی و فرهنگی و اهمیت تاریخی شهر اصفهان، هیئت دولت وقت در مهرماه ۱۳۳۷ با تأسیس دانشکده ادبیات در شهر اصفهان موافقت کرد، با اینکه امکانات کم و کادر آموزشی ناکافی بود از اوایل دی ماه ۱۳۳۷ این دانشکده با دو رشته زبان و ادبیات فارسی و ادبیات انگلیسی گشایش یافت. در سال ۱۳۴۷ ساختمان موقت دانشکده ادبیات در خیابان (هزار جریب) آماده بهرهبرداریشد و با رشتههای زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه، علوم تربیتی، زبان وادبیات ارمنی، زبان و ادبیات عرب، تاریخ و ایران شناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات فرانسه، پاکستانشناسی و زبان اردو گشایش یافت. در سال ۱۳۴۹ پس از تأسیس دانشکده علوم تربیتی، رشته فلسفه ومدیریت به آن دانشکده منتقلگردید و مجموع رشتههای دانشکده ادبیات علوم انسانی در چهار گروه آموزشی به شرح زیر ادارهمیشد: ۱- گروه زبان و ادبیات فارسی ۲- گروه علوم اجتماعی و جغرافیا ۳- گروه زبانهای خارجی ۴-گروه تاریخ و ایران شناسی؛ (دانشنامه ویکی پدیا) وچندین دانشکده دیگر از جمله: دانشکده حقوق، دانشگده علوم اقتصادی، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده شیمی،دانشکده زبان خارجی، دانشکد فنی مهندسی،دانشگده معارف وعلوم قرآنی،دانشگده مجازی و…. از جمله دانشکده های این دانشگاه دولتی در اصفهان می باشند.
۲-۳-۴-۹-۲- بخش آموزش از راه دور[۱۳۷]
در حال حاضر دانشگاه پیام نور ارائه دهنده این نوع سامانه آموزشی است.
۲-۳-۴-۹-۳- بخش غیردولتی[۱۳۸]
به منظور افزایش مشارکت عمومی در ارائه خدمات آموزش عالی و افزایش روز افزون تقاضای اجتماعی جهت ورود به آموزش عالی در ایران دانشگاهها و مؤسساتی در بخش غیردولتی ایجاد گردیده است که شامل دانشگاههای آزاد اسلامی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی میشود. در ایران، بر خلاف کشورهای غربی، مقام ریاست دانشگاهها انتخابی نبوده بلکه انتصابی از سطوح بالاتر است.(دانشنامه ویکی پدیا)