۴
بسیار زیاد جذاب است
منبع : تدبیرگران ، ۱۳۹۲
در مجموع از پاسخ به این سوال « آیا این عامل در انتخاب هدف کیفی یا راهبرد مذکور اثرگذار است ؟ » میزان جذابیت برای هر عامل تعیین میگردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پس از محاسبه امتیاز عوامل داخلی و خارجی برمبنای هر هدف ( راهبرد ) در گام آخر با جمع کردن امتیاز عوامل داخلی و خارجی امتیاز کلی محاسبه میگردد. هر هدف ( راهبردی ) که امتیاز بیشتری داشته باشد از اولویت بیشتری نیز برخوردار است.
۷-۳- محدودیتهای روششناختی تحقیق
علیرغم اینکه مدیران، کارکنان و بسیاری از کارشناسان تمایل به تکمیل دقیق و اجرایی شدن مدل مربوطه در شهر نیشابور داشتهاند، عمدهترین محدودیت روششناختی در این تحقیق، عدم آشنایی برخی از مسئولین و کارشناسان جهت تکمیل پرسشنامه ها بوده که با آموزشهای پیوسته ( حضوری یا توضیحات تکمیلی ) این مورد برطرف گردید.
۸-۳-تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم و شاخصها
مفاهیم کلی که در تحقیق مورد استفاده قرار گرفته ( همچون حملونقل، حملونقل پایدار، شیوه های حملونقل و غیره )، در انتهای فصل اول آمده است. شاخصهایی نیز که برای مدل AHP مورد استفاده قرار گرفته است، اغلب سعی شده است از شاخصها و مؤلفههایی که منابع معتبر ارائه دادهاند و به صورت ترکیبی با توجه به شرایط موجود شهر نیشابور استفاده گردد، بنابراین چون این موارد بهصورت ترکیبی بوده و حاصل تلفیق چند شاخص میباشد، تعاریف دقیق نظری و علمی برای اغلب این مفاهیم و شاخصها در دسترس نیست.
۹-۳- جمعبندی و نتیجهگیری
در این فصل همانگونه که از عنوانش برمیآید روششناسی تحقیق مور بررسی قرار گرفت و جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری تشریح گردید. پس از آن بهطور ویژه به روشها و تکنیکهای تحلیلی مورد استفاده شامل روش AHP و SWOT و QSPM بهصورت گام به گام و مرحله به مرحله تشریح گردید تا در فصول بعد مورد استفاده قرار گیرد. در انتها نیز محدودیتهای روششناختی پیش روی محقق بررسی شد.
فصل چهارم : بررسی نمونه موردی و ارائه یافته های تحقیق
۱-۴- مقدمه
امروزه با توجه به گسترش روزافزون شهرها، رفتوآمدهای مردم بهدلیل وجود تسهیلات حملونقل آسان و سریع بیش از پیش افزایش یافته و باعث به وجود آمدن مشکلات در حملونقل و ترافیک شهری شده است که حل این مشکلات مستلزم انجام برنامه ریزی صحیح و اجرای طرحها و برنامههای همزمان ترافیکی و توسعه شهری میباشد ( رهیافت اندیشه فردا، ۱۳۹۰: ۱ ).
این فصل در سه بخش کلی شامل معرفی محدوده و قلمرو مکانی تحقیق، توصیف یافتهها و تحلیل یافتهها تدوین شده است. به این صورت که در این قسمت ابتدا بهطور اجمالی شهر نیشابور، با تکیه و تأکید خاص بر موضوع حملونقل، معرفی شده و با توجه به اطلاعات این بخش در دو بخش بعدی، با کمک و بر مبنای موارد مطرح شده در فصول گذشته، یافتهها و نتایج تحقیق ارائه شده و تحلیل میگردد.
۲-۴- معرفی اجمالی قلمرو مکانی تحقیق ( شهر نیشابور )
نیشابور شهری است که هزارها سال را پشت سر گذاشته و لاجرم مثل هر شهر دیگری بر یک حال و روال نبوده، بلکه در بسیاری از ادوار و احوال وقایع مختلف را به خود دیده است و راهی که از گستره زمانی هزارهها بگذرد پیداست که صحنههایی از ظهور و سقوط، آبادانی و ویرانی، جنگ و صلح و آرامش و اغتشاش را بسیار دیده است ( گرایلی، ۱۳۷۴).
این شهر مرکز شهرستان نیشابور واقع در استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۵ با وسعت ۳۷۶۰ هکتار بوده ( رایفن، ۱۳۸۹: ۱۶۸) و براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیتی معادل ۲۳۹۱۸۵ نفر جمعیت را درخود جای داده است ( مرکز آمار ایران ). نیشابور از مهمترین مراکز جمعیتی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و تاریخی شمالشرق ایران بهشمار میرود ( رهیافت اندیشه فردا، ۱۳۹۰ ) شهری با چنین موقعیت و شرایطی برای اینکه بهترین عملکرد را در همه زمینه های فرهنگی، گردشگری، صنعتی و غیره داشته باشد، باید دارای زیرساختهای اساسی خصوصاً در حوزه حملونقل باشد که علاوه بر تأمین نیازهای نسل امروز، برای آیندگان نیز مؤثر بوده و مسائل و مشکلاتی برای آنان در پی نداشته باشد؛ این همان تعریفی است که از حملونقل پایدار ارائه شده است. درنتیجه اطلاعاتی که در این بخش ارائه میشود با هدف شناخت عوامل مؤثر بر حملونقل شهر نیشابور میباشد تا بتوان در برنامهریزیهای آتی در حوزه حملونقل پایدار شهری از آن استفاده نمود.
نقشه شماره ۱-۴ : موقعیت شهر نیشابور
۱-۲-۴- روند رشد و دگرگونی جمعیتی و گسترش شهر نیشابور
۱-۱-۲-۴- روند دگرگونی جمعیت شهر نیشابور
نخستین سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۳۵ برگزار شد. شهر نیشابور در این سال دارای ۲۵۸۲۰ نفر جمعیت بوده است، در سال ۱۳۴۵ این جمعیت برابر ۳۳۴۸۲ نفر، سال ۱۳۵۵ برابر ۵۹۵۶۲ نفر، سال ۱۳۶۵ برابر ۱۰۹۲۵۸ نفر بوده و در سرشماری سال ۱۳۷۵ به ۱۵۸۸۴۷ نفر افزایش یافته است. نتایج سرشماریهای رسمی انجام شده در کشور در جدول ۱-۴ قابل مشاهده است.
جدول ۱-۴: روند رشد جمعیت شهر نیشابور
سال
جمعیت
نرخ رشد جمعیت ( درصد)
۱۳۳۵
۲۵۸۲۰
۲٫۶