تعداد کارکنان در مدارس شهرستان سیرجان ۴۹۹ نفر می باشد وبراساس نظر استاد محترم راهنما ، تعداد جامعه آماری از جدول مورگان استخراج شد وبه عنوان جامعه آماری نمونه در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت .در این تحقیق از جامعه آماری ۲۲۰ نفر از کارکنان استفاده شده است ودوپرسشنامه ی ( الف وب) برای تکمیل بین آنها توزیع شده و در حضور محقق جمع آوری شدند ومورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
از آزمون اطمینان ۹۵ % برای تعیین سطح معنی دار ۵ % وآزمون t برای مقایسه دوبه دویی عوامل ، وهمچنین آزمون HSD (توکی ) وبرای تعیین همبستگی وعدم همبستگی ازآزمونهای ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است ، روش های آماری همچون آزمون t و ANOVA وHSD توکی و Regression در مواقع لازم استفاده شد.
این بررسی ها نشان می دهد مدیرانی که از سطح آگاهی بالاتری در این زمینه برخوردار بوده اند نحوه تصمیم گیری آنها نسبت به سایر مدیران مناسب تر بوده است. ضریب همبستگی پیرسون(۹۳۶/۰p=و۰۰/۰Sing= )
مدیرانی که از سطح آگاهی واطلاعات خوبی از فرایند برنامه ریزی برخوردار بودند،نحوه تصمیم گیری آنان مناسب تر بوده است. (۶۷۹/۰p=و۰۰/۰Sing=)
براین اساس می توان اظهار داشت که هر چه میزان آگاهی مدیران از وظیفه سازماندهی بیشتر بوده نحوه تصمیم گیری مناسب تر و مطلوب تری در این خصوص به چشم می خورد. (۵۷۷/۰ p= و۰۰/۰Sing=)
می توان اظهار داشت عملکرد مناسب مدیران در خصوص وظیفه بسیج منابع وامکانات ،باعث گرفتن تصمیمات عقلانی از طرف مدیر در شرایط گوناگون می شود. (۷۴۸/۰p= و۰۰/۰Sing=)
مدیرانی که از سطح آگاهی و اطلاعات بیشتر نسبت به وظیفه کنترل و نظارت برخوردارند ،از تصمیم گیری های بهتری نسبت به مدیران دیگر برخوردار می باشند. (۷۱۸/۰p=و۰۰/۰Sing=)
می توان اظهار داشت هر چه میزان آگاهی مدیران از وظیفه هدایت و رهبری بیشتر بوده نحوه تصمیم گیری آنان در این خصوص مناسب تر شده است.(۷۳۸/۰p= و۰۰/۰Sing=)
فصل اول
بیان مساله
مقدمه
کیفیت مدیریت فعالیتهای آموزشی، مهمترین شاخص سطح کفایت و اثربخشی کلبرنامههای سازمان بهشمار میرود زیرا مدیریت با نقش نافذ و مؤثری که در امر هدایت ورهبری فراگردهای آموزش و پرورش در جهت هدفهای آن دارد، بالقوه میتواند هم موجبتقویت و تجهیز و پیشرفت سیستم شود و هم موجب تزلزل و از هم پاشیدگی آنگردد. همین نقش پراهمیت در آموزش و پرورش، دقت و توجه بیشتری را از لحاظ انتخاب،جذب و نگهداری و بهکار گماشتن مدیران ایجاب میکند.با توجه بهنتایج تحقیقات انجام شده باید گفت، نقش اساسی مدیریت در اثربخشی وکارایی سازمانها بالاخص سازمان آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست. موفقیت سازمانآموزش و پرورش در گرو داشتن مدیران لایق، شایسته، توانا و متخصص است اگر چه مدیرانیلایق و شایسته در پست مدیریت مشغول بهخدمت هستند اما کمبودها، موانع و مشکلاتنقش این پست کلیدی را کمرنگ و یا بهعبارتی کم جاذبه نموده است.بنابراین باید بهعوامل خاصی از قبیل رعایت ضوابط مقرر در انتخاب و انتصابمدیران،تفویض اختیار بیشتر بهمدیران، پرداخت حقوق و مزایای مناسب بهویژه حق مدیریت، عدمتعویض مکرر، حل مسائل و مشکلات شخصی و مسائلی از این قبیل که البته همهی مدیران ودستاندرکاران بهاین گونه مسائل واقفاند توجه ویژهای بشود. مسؤولان باید شرایط لازم رابرای ایجاد رغبت یا پرجاذبهتر نمودن پست مدیریت جهت ترغیب افراد توانمند و متخصصفراهم نمایند، زیرا جامعهای کهمدیران موفق یا بهعبارت بهتر آموزش و پرورش موفقیداشته باشد، آن جامعه سربلند و پیروز و ماندگار خواهد ماند. ( میر کمالی،۱۳۸۳: ۱۵۶)
بیان مساله
ظهور سازمانهای اجتماعی و گسترش روز افزون آنها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است به این ترتیب و با توجه به عوامل گوناگون مکانی وزمانی و ویژگیهاو نیازهای خاص هر جامعه هر روز بر تکامل و توسعه این سازمانها افزوده می شود بدیهی است هر سازمان اجتماعی برای نیل به اهدافی طراحی شده وبا توجه به ساختارش نیازمند نوعی مدیریت است (رضائیان،۱۳۷۹: ۶)
در عصر حاضر بر اثر تحولات اجتماعی و فرهنگی، آموزش و پرورش و نهادهایآن به طور اساسی دگرگون شده و مأموریت خطیر آموزش و پرورش نسلهای نوخاسته ازجهات مختلف بهنظامهای آموزشی سپرده شده است. عملکرد این نظام آموزشی ازحساسیت ویژه ای برخوردار است زیرا اهداف و عوامل این سازمان، انسانی استو نقش و رسالت آنها از یک سو تبدیل انسانهای خام بهانسانهای خلاق و مبتکر وصنعتگر، خودآگاه و رشد یافته است و از سوی دیگر تأمینکنندهی نیازهای نیرویانسانی جامعه در بخشهای فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی است.(میرکمالی،۱۳۸۳ :۹)
کمبود نیروی انسانی در جایگاه سیاست گذاری ،تصمیم سازی و تصمیم گیری ، یکی از مسائل حیاتی آموزشی کشور است . به طور کلی بیش ترین کمبود نیروی انسانی ،در بخش مهارت های مورد نیاز در نظام مدیریت وبرنامه ریزی راهبردی وکلان آموزش وپرورش می باشد .به نظر می رسد مهمترین قدم ارزیابی موشکافانه ودقیق موضوع نارسایی وکمبود نیروی انسانی متخصص در مدار توسعه نیافتگی آموزش وپرورش است .پیمودن درست این فرایند ، کمک می کند به ((تشخیص درست )) دست یابیم ؛زیرا بسیاری از ناکامی ها به رغم کار و تلاش زیاد ،به تجزیه وتحلیل وتشخیص نادرست مسائل ومشکلات آموزش وپرورش باز می گردد.(تورانی ، ۱۳۸۵ :۸)
در خصوص وظایف مدیریت ، نکویی مقدم در سال ۱۳۸۶ در پژوهشی تحت عنوان تعیین رابطه سبک های مدیریتی با وظایف مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام داد .هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های مدیریت مدیران رده های مختلف و وظایف مدیران آموزشی وغیر آموزشی (برنامه ریزی ، سازماندهی ،هدایت و کنترل ) دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود .
نصر در سال۱۳۸۴ در پژوهشی تحت عنوان مقایسه عملکرد مدیران دانش آموخته رشته کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با سایر رشته ها پرداخته و جامعه آماری خود را که ۷۵ نفر بوده ، به روش تصادفی ساده از بین مدیران مدارس شهر شیراز اتنخاب نموده است و اطلاعات بدست آمده از تحقیق را با روش های آماری و نرم افزارSPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار داده است .در این تحقیق وظایف مدیر ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج امکانات و منابع ، هدایت ورهبری ، نظارت وکنترل معرفی شده انددر خصوص تصمیم گیری ،محی الدینی در سال ۱۳۸۸ در مقاله ای تحت عنوان تصمیم گیری یکی از مهارتهای مدیریت فرایند تصمیم گیری را شامل شش مرحله زیر می داند :
مرحله اول
شامل تشخیص و تعیین مشکل و مسئله ای است که در راه تحقق هدف؛ مانع ایجاد کرده است.
مرحله دوم
یافتن راه حل های ممکن برای رفع مشکل مذ کور است د ستیا بی به راه حل ها با توجه به تجربه های علمی و عملی مدیر و اطلاعات و آمار در دسترس می باشد و هر چه راه حل های بیش تری وجود داشته باشد انتخاب بهتری در تصمیم گیری صورت خواهد گرفت
مرحله سوم
انتخاب معیار برای سنجش و ارزیابی راه حل های ممکن است. به عنوان مثال میتوانیم هزینه یا سود را معیار ارزیابی شقوق ممکن قرار دهیم یعنی راه حل های که هزینه کمتر یا سودی بیشتر دارند را مورد تائید قرار دهیم.
مرحله چهارم
تعیین نتایج حاصل از هر یک از راه حل های ممکن است. نتایج مثبت و منفی راه حل ها در این مرحله مشخص میشوند
مرحله پنجم
ارزیابی راه حل ها از طریق بررسی نتایج حاصل از آنها است. با توجه به نتایج مثبت و منفی که در هر یک از راه حل ها بدست آمده است و مقایسه آنها با همدیگر میتوان راه حل مطلوب را تعیین نمود. در بعضی از موارد تعیین راه حل مطلوب ازطریق نتایج بدست آمده مشکل است. شاید بر اساس یک معیار راه حل دارای اولویت است ولی به لحا ظ معیار دیگر دارای اولویت نمی باشد بنابراین در این موارد باید روش تلفیقی را بوجود آورد تا ارزیابی برآن اساس صورت گیرد.
مرحله نهایی
انتخاب یک راه از میان راه های مختلف و ارائه بیانیه تصمیم است که نشانگر تصمیم مدیر می باشد
رئوف در سال ۱۳۸۳ در پژوهشی تحت عنوان فرایند تصمیم گیری بیان داشته وقتی مدیری بخواهد تصمیم هایی را که دیگران برای او گرفته اند و برنامه ریزی کرده اند وبه صورت دستور ،بخشنامه ، توصیه ویا هر راه دیگری ، به او ابلاغ داشته اند ، اجرا کند ، نیاز به تصمیم گیری دارد .چون اولین مشکلش این است که چگونه این تصمیم برنامه ریزی شده را به اجرا بگذارد ؟لذا به زبان ساده تر ، اجرای هر برنامه ای نیاز به تصمیم گیری دارد .
وی فرایند تصمیم گیری را به شش مرحله تقسیم می کند :
- مشکل یابی
شناخت مسائلی که به تصمیم گیری نیاز دارند ؛مسئله یابی
- مشکل شکافی
تقسیم مساله به مسائل کوچکتر .جمع آوری اطلاعات موجود وبررسی آنها
- راه حل یابی
دست یابی به راه حل های متعدد و ممکن .غنی کردن اطلاعات از طریق ارتباط مستقیم و غیر مستقیم
- تجزیه و تحلیل
گردآوری راه حلهای ممکن .مقایسه وسنجش آنها با یکدیگر .ردیابی شکار
- انتخاب
نشانه گیری شکار و چکاندن ماشه .یعنی انتخاب اصولی ترین و منطقی ترین راه حل
- اجرا
پیگیری – ارزشیابی و بررسی مسائل پیش بینی نشده و رسیدن به مشکلات تازه
در نظامهای آموزشی، معمولا افراد از مسیر معلمی بهمناصب و سمتهایمدیریت و رهبری آموزشی دست مییابند و از این رو احتمالا مفهوم درستی ازمدیریت و رهبری در ذهن ندارند. آنها کار مدیریت و رهبری آموزشی را از دیدگاهمعلمی مینگرند. گرچه این نگرش خوب و لازم است ولی برای اخذ تصمیمات مدیریتی کافی نیست. نقش مدیریتو رهبری آموزشی باید با توجه بههمهی عناصر و عوامل مؤثر در محیط آموزشی ایفاشود. از این رو لازم است افرادی که بهمدیریت مراکز و سازمانهای آموزشی گماردهمیشوند، بهدانش و معلومات و نگرشها و مهارتهای ویژهای مجهز باشند (علاقهبند، ۱۳۷۱: ۲۴).
اهداف تحقیق
الف ) هدف کلی :
هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت بانحوه تصمیم گیری آنها از دیدکارکنان در مدارس شهر سیرجان می باشد
ب ) اهداف جزئی :