درمدلدمینگفعالیتهایبازرسی،تحقیق،توسعه،طراحی،خرید،تولید،فروشوسایرمواردیکهبرایکنترلکیفیتکالاوخدماتحیاتیهستندوبهکارگرفتهمیشوند،موردارزیابیوبازرسیقرارمیگیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱۶-۱۵. جایزهکیفیتاروپاییEFQM
اینجایزهبهوسیلهنمایندگان ۱۴ شرکتاروپاییدرسال ۱۹۸۸ بهوجودآمد. هدفاینمدلتهییجوکمکبهسازمانهایاروپاییبرایشرکتدرفعالیتهایبهبودبودکهنهایتاًبهسمتافزایشرضایتمشتریانوکارکنان،نتایجکسبوکارواثراتجامعهوبرایپشتیبانیمدیرانسازمانهایاروپاییدرسرعتبخشیدنبهفرایندایجادمدیریتکیفیتجامعمنجرمیشود. اینمدلبهسازمانهاکمکمیکندتابامقایسهوضعموجودومطلوب،تفاوتهاوعللوقوعآنهاراشناساییوراهحلبهینهراتعیینواجرانمایند(EFQM،۲۰۰۰). ارزشهاومفاهیمبنیادینتعالیبدونتوجهبهفعالیتواندازهسازمانها،برایکلیهآنهاقابلاستفادهبودهومدلتعالیسازمانیراپشتیبانیمیکند.
ساختارمدلبراساس ۹ معیاراستکهعبارتنداز:
رهبری؛
سیاستواستراتژی؛
افراد؛
مشارکتومنایع؛
فرایندها؛
نتایجمشتریان؛
نتایجافراد؛
نتایججامعه؛
نتایجعملکردکلیدی.
ازمعیارهایذکرشدهپنجمعیارمربوطبهتوانمندسازهاوچهارمعیارمربوطبهنتایجاست. معیارهایتوانمندسازتمامیآنچهسازمانانجاممیدهدراپوششمیدهند. معیارهایمربوطبهنتایجآنچهراکهسازمانبهدستمیآورد،دربرمیگیرند. نتایجبراثراجرایتوانمندسازهابهدستمیآیندوتوانمندسازهاباگرفتنبازخورازنتایجبهبودمییابند (ظرافتانگیزوهمکاران، ۱۳۸۷).
۲-۱۶-۱۶. جایزهملیکیفیتبالدریج
درسال ۱۹۷۸ وبهدنبالمطالعاتصورتگرفتهدروزارتبازرگانیآمریکادربارهعللتوفیقژاپندرمقایسهباآمریکا،جایزهملیکیفیتآمریکاتهیهوباتوجهبهنقش «مالکولمبالدریج»درتهیهآن،بهنامجایزهملیکیفیت «مالکولمبالدریج» نامگذاریشد. معیارهایمدلبالدریجبرمبناییکسریارزشهایمحوریومفاهیماساسیودرجهتتحققآنهاتنظیمشدهاست.
درمدلتعالیعملکردبالدریجهفتحوزهموردبررسیقرارمیگیردوهرحوزهبهچندمعیارتقسیممیشود. درهرمعیارنیززمینههایویژهایموردتوجهقرارمیگیرد. تمرکزسیستمبالدریجبررویسیستممدیریتکلسازمانوکیفیتمحصولاتوخدماتاست. معیاربالدریجبرایارزیابیعملکرداز ۷ دیدگاهمالیوغیرمالیتشکیلشدهاست. ایندیدگاههاشاملمجموعهایازاندازهگیریهاستکهبررویضرورتهاییازجملهاستقراراستراتژیک،توانمندیکارکنانوبازگشتسرمایهتمرکزمیکند. چنینسیستمهایاندازهگیریمتوازنیبهمدیراناجازهمیدهندکهبررویبیشترکارهایمهمتمرکزکنندوبهآنهااجازهمیدهدکهبهبودفرایندرابهواسطهایجادانعطافپذیریخارجیوداخلیهدایتکنند. معیارهایمالکومبالدریجعبارتنداز(جعفریقوشچی، ۱۳۸۴):
رهبری؛
برنامهریزیاستراتژیک؛
تمرکزبررویمشتریوبازار؛
اطلاعاتوتحلیلها؛
توسعهومدیریتمنابعانسانی؛
مدیریتفرایندها؛
نتایجکسبوکار.
اینمعیارهافوایدیدارندکهعبارتنداز(جعفریقوشچی، ۱۳۸۴):
کمکبهبهبودعملکردتلاشهاوتوانمندیها؛
تسهیلارتباطاتبهمنظورتسهیمبهترینتجاربدرمیانسازمانهاازانواعمختلف؛
بهعنوانیکابزاربرایدرکومدیریتفرایندهاوکارکردهایجداکانهدرکلسازمان.
۲-۱۷. ارزیابیعملکردمرکزآمارایران
دنیایکنونی،دنیایمملوازتغییراتوتحولاتگوناگوناستواینتغییراتهرروز،بیشتروپیچیدهترمیشوند. تنوعفزایندهوپیچیدگیشدیداینتغییراتوممکن نبودنپیشبینیدقیقآنهاکارامدینظامهاراکاهشمیدهدودرنتیجه،کنترلبرمحیطوهدایتوسازگاریباآندرجهتاهدافمطلوبنظامهانیزمشکلترمیشود. اهمیتاینمسألهدرنظامهایسطحکلانبیشترمیشود. درسطحکلانبهمنظورگردشبهترامور،نیازبهامربرنامهریزیازاهمیتویژهایبرخورداراست. ازآنجاکهدرجامعهامروز،اطلاعاتخدشهناپذیروآماروارقامدارایمقبولیتهمگانیمیتواندبهعنوانزیرساختیاساسیتلقیشود. طراحینظامآماریمنسجم،صحیح،دقیقوبهنگامدرنظامهایکلانازجایگاهویژهایبرخورداربوده،بهنحویکهمیتوانددراستقراریکنظامتصمیمگیریکلان،کاراومؤثرواقعگردد. بایدگفتکهآمارپایهواساسهرگونهطرحریزیاستواهمیتآماردربرنامهریزیومدیریتدردنیایامروزبرهیچکسپوشیدهنیست.
هرچهآمارهادقیقتربودهوباسهولتبیشتریتهیهودراختیاراستفادهکنندگانآنقرارگیرند،برنامهریزی،کنترلهاونظارتهایبهعملآمدهبهنتایجبهترومؤثرتریمنجرخواهدشدودرغیراینصورت،برنامههاباشکستاحتمالیمواجهخواهندشد. بهعبارتدیگر،فقداننظامآماریمناسببرابرباناموفق بودندرسیاستگذاریها،تبییندقیقوصحیحاهدافوبرنامههایتوسعهاجتماعی،اقتصادیوفرهنگیخواهدبود. بههمیندلیل، وجودیکنظامآماریقویوکارامد،عنصریکلیدیدرتبیینموفقیتودستیابیبهاهدافسایرنظامهایاستفادهکنندهازآنبهشمارمیآید.
مرکزآمارایرانبهعنوانیکیازمراکزمهمواستراتژیککشوردرتهیهوتولیدآمارواطلاعاتبهمنظوردستیابیبهاهداففوقونیزسازگاریبامحیطمتلاطموغیرقابلپیشبینیوجهتگیریآیندهنیازمندبهارزیابیعملکردخوددرسطحمرکزاست. اینارزیابیعملکردبایدبهسنجشمیزانتطابقاهدافووظایففعلیسازمانبااهدافوبرنامهاستراتژیکتدوینشدهآنبپردازد (مرکزمطالعاتمدیریتوبهرهوریایران،۱۳۹۱).
۲-۱۸. خدماتمرکزآمارایران
درابتدابهبیاناصولاساسیآمارهایرسمیدردنیاپرداخته،سپساهمخدماتیکهمرکزآمارایرانارائهمیدهد،میپردازیم:
۲-۱۸-۱. اصولاساسیآمارهایرسمی
اینبخش،چکلیستجامعواصولیازنکتههاییکهزمانارزیابییکسازمانملیآماردرنظرگرفتهمیشود،ارائهمیدهد.
اینچکلیستدراصلبرپایهاصولبنیادیآماررسمی-کهاولینبارکمیسیوناقتصاداروپادرطولچهل و هفتمیناجلاسدرسال ۱۹۹۲ آن را پذیرفت-استومتعاقباًکمیسیونآماریمللمتحده آن راامضاکرد (بااندکیاصلاحات). ایندهاصلامروزهچارچوبپذیرفتهشدهجهانیبرایفعالیتسازمانهایملیآمارودرحقیقتپایهفعالیتهایآماریسازمانهایبینالمللیرسمیهستند.
پسازنقلقولجملاترسمیهریکازاصولبنیادیآماریرسمی،توضیحمختصریبابیانسادهراجعبهماهیتهراصلارائهمیشود.
اصل۱.ارتباط۱،بیطرفی۲ودسترسیبرابر۳
آمارهایرسمیباارائهاطلاعاتدرموردوضعیتاقتصادی،جمعیتی،اجتماعیوزیستمحیطی،جزئیضروریازسیستماطلاعاتیهرجامعهدموکراتیکرافراهممیسازدکههمدولت،هماقتصادوهمعمومافرادجامعهازآنبهرهمیبرند. لذاقراربرایناستکهآندستهازآمارهایرسمیکهسودمندیآنهادرعملبهاثباترسیدهاست،توسطمؤسساتآمارهایرسمیتهیهشدهوبدونهیچتبعیضیدراختیارعلاقهمندانقرارگیردتابهاینوسیلهحقشهرونداندربرخورداریازاطلاعاتعمومیاداشود.
بهعبارتدیگر،اصل ۱ بهاینمعنیاستکهآمارهایرسمیبایدبرایجامعهمناسبباشند،بهصورتمنصفانهگردآوریشوند،بهدورازمداخلههایسیاسیودردسترسهمهافرادتحتشرایطبرابرباشد.
اصل۲.موازینواخلاقحرفهای۴
برایحفظاعتمادعمومیبهآمارهایرسمی،لازماستمؤسساتآماریبرمبنایملاحظاتدقیقتخصصیشاملاصولعلمیواخلاقحرفهای،درموردروشهایجمعآوری،پردازش،ذخیرهسازیوتوزیعدادههایآماریتصمیمبگیرند.
اصل ۲ بهسادگیمیگویدکهآمارهایرسمیبایدباروشهایحرفهایگردآوریشوندوعلاوهبرایننتایجآماریبایدبارفتارحرفهایبهکاربرانارائهشوند.
اصل۳.پاسخگوییوشفافیت۵
برایتسهیلدرکصحیحازدادههالازماستمؤسساتآماری،اطلاعاترامنطبقبااستانداردهایعلمیتدوینشدهدرموردمنابع،روشهاوروندهایآماریارائهکنند.
پاسخگوییبهاینمعنیاستکهآمارگیرانبایدبهصورتسیستماتیکوکاملراجعبهآمارخروجیبرایکاربرانتوضیحدهند،اینکهارقامدقیقاًنشاندهندهچهچیزیهستندوکیفیتآنهاچگونهاست.
شفافیتبرایناصلاستواراستکهاگرسازمانملیآمارتصاویرراتولیدومنتشرمیکند،بایدازطرقمختلفبهکاربرراجعبهاینکهاینتصاویردررابطهباچهموضوعیهستند،اطلاعاتدهد.
دربند «و»ازماده ۳ قانونتأسیسمرکزآمارایران، «تهیهتعاریف،تعیینمفاهیم،معیارهاوطبقهبندیهایآماری»بهعهدهاینمرکزگذاشتهشدهوماده ۸ همانقانون،وزارتخانهها،مؤسساتدولتیوشرکتهایوابستهبهدولتراملزمبهتبعیتازتعاریفومفاهیم،روشها،معیارهاوطبقهبندیهایمرکزآمارایراننمودهاست. بههمینمنظور،مرکزآمارایرانبامشارکتنمایندگاندستگاههایاجراییکشور،استانداردسازیتعاریفواژههایمورداستفادهدرطرحهایآماریوآمارهایثبتیرابراساسفرایندوارکانتعریفشدهدنبالمیکند. (سایت)
اصل۴.پیشگیریازاستفادهنادرست۶
مؤسساتآماریموظفندبرایپیشگیریازتفسیرهاوتعبیرهایاشتباهواستفادهنادرستازآمار،توضیحاتلازمراارائهکنند.
بسیاریازکاربرانمیدانندکه«چگونهبااستفادهازآمارهادروغبگویند». اما،برخیانواعسوءاستفادهممکناستبهبیانتوضیحاتاصلاحیازسویسازمانملیآمارنیازداشتهباشند: مثلاًدرسوءاستفادههایخاصمراکزدولتییارسانه.
اصل ۵.صرفهجویی۷
مؤسساتآماریمیتواننددادههایلازمراازانواعمنابع،اعمازآمارگیریهایمختلفیااطلاعاتثبتیاداریتهیهکنند. لازماستمؤسساتآماریمنابعخودراباتوجهبهکیفیت،دقتزمانی،هزینههاوزحماتیکهمتوجهپاسخگویانمیشود،انتخابنمایند.